DE BUITENMOLEN IN DE 20e EEUW.

In 1909 wordt de houten buitenroede vervangen door een ijzeren Potroede voorzien van zelfzwichting. Voor het aanbrengen van de schuifstang voor de zelfzwichting wordt de gietijzeren as doorboord. Het boren van het gat met een diameter van 5 cm, neemt 10 dagen in beslag. Ook worden er nog vernieuwingen aan het kruiwerk aangebracht. Tenslotte wordt in 1915 de houten binnenroede vervangen door een ijzeren Potroede.

HET EINDE VAN EEN HISTORISCHE ONTWIKKELING IN BEELD. 

Motormaalderij

In 1928 wordt besloten de molen te verbouwen tot elektrische maalderij, hiermee komt er een einde aan het eeuwenlang malen op windkracht. Het gevlucht en de staart verdwijnen. Ook worden het gaande werk, de zolders, en het binnenste gedeelte van het muurwerk verwijderd. De molentoren die nu meer ruimte biedt, wordt voorzien van vier nieuwe zolders op ijzeren balken met vloeren van 6,5 cm dik. Op de eerste verdieping komt een dubbele maalstoel. Op de tweede een mengmachine en verder een hoofdelevator tot in de kap en een kleine dubbele elevator. De drie zolders boven de maalstoel worden gebruikt als graanzolder.

ADVERTENTIE IN DE MOLENAAR 21-11-1928. 

Foto, collectie Spaarnestad.

Foto, collectie Spaarnestad.

DE BUITENMOLEN ALS MOTORMAALDERIJ. NAAST DE INVAART ZIEN WE DE GEDEELTELIJK AFGEGRAVEN BELT. DE GROND IS IN DE OORLOG GEBRUIKT OM  BOMKRATERS TE VULLEN.

In 1958 wordt De Buitenmolen verkocht aan Franciscus Th. Korthaus (12-6-1899-29-3-1967)

ARNHEMSHE COURANT 20 MAART 1959

ARNHEMSHE COURANT 20 MAART 1959

PASSAGE UIT HET VERSLAG VAN DE RAADSVERGADERING GEHOUDEN IN HOTEL DE PAUW IN ZEVENAAR. 

DE BUITENMOLEN IN 1959.

DE BUITENMOLEN IN 1964.

In 1965 wordt de gemeente Zevenaar eigenaar van De Buitenmolen. 

DE BUITENMOLEN VOOR DE RESTAURATIE.

Restauratie

De verbouwing van De Buitenmolen tot motormaalderij was alleen maar mogelijk, omdat de in kruisverband gemetselde molentoren hiervoor sterk genoeg was. Ongetwijfeld is hiermee een totale sloop voorkomen. De verbouwing betekende echter wel het einde van de historische windmolen. Wat resteerde was de aan de binnenzijde uitgehakte toren, de belt en de kap, waarvan de opbouw later ook nog verwijderd is. Een restauratie in historische vorm, was wegens het ontbreken van gegevens vrijwel onmogelijk.In 1969 werd derhalve een volledig nieuwe kap geplaatst, voorzien van een interessant kruiwerk, bedacht door molenmaker A. Beckers uit Bredevoort. Tevens werd de maalderij voorzien van een gaande werk, met één paar molenstenen. De zo ontstane molen heeft echter weinig overeenkomst met de historische Buitenmolen en droeg dan ook terecht het jaartal 1969 op de baard. Het nog bestaande gedeelte van de molentoren is echter van zeer grote historische waarde, evenals de naam De Buitenmolen. 

DE BUITENMOLEN TIJDENS DE RESTAURATIE.

 ZATERDAG 12 JUNI 1971.

Deel deze pagina